Kronikk: Å fotografere med et oppmerksomt nærvær

Arvid Hammerstad er hobbyfotograf, psykolog og mindfulness-lærer. I denne kronikken deler han noen tanker om det å fotografere med et oppmerksomt nærvær og en fotografiøvelse for å forsøke og fange våren på film. 

2020-03-27
Arvid Hammerstad

Be still with yourself 
until the object of your attention 
affirms your presence.

- Minor White (1908-1976)


Det er ikke vanskelig å fotografere, men det er en kunst å ta gode bilder. Det er ofte noe underliggende i gode bilder, en essens, noe «ekstra» som det ikke er å lett å sette ord på. Det kan være noe med blikket i et ansikt, en anelse av vinddrag i gresset, eller måten sollyset reflekteres i havet. Noe som skaper nysgjerrighet og gjenkjennelse hos den som ser på bildet, og som gir en opplevelse av å være tilstede. 

Den amerikanske fotografen Minor White var en mester i å lage bilder som har dette ekstra. Mange av bildene har enkle motiver, som sollyset i en gardin ved vinduet, en figur i et rom, eller et tre ved havet. Likevel har bildene et meditativt og sterkt uttrykk som åpner opp. Vi kan fornemme at det er noe i bilde som er viktig og gir mening, som gjør oss nysgjerrig, og som gir rom for undring. Han kalte også én av bildeseriene sine for The Sound of One Hand Clapping, med referanse til et kjent Zen-kōan. Noe av styrken i fotografiene kommer kanskje fra tilnærmingen han hadde til det han fotograferte: å fotografere med et oppmerksomt nærvær. Han oppfordret elevene sine til å stilne sinnet, og vente med å fotografere til de opplevde at objektet de hadde oppmerksomheten mot bekreftet tilstedeværelsen deres. 

Vi kan lære mye om å fotografere med en holdning av oppmerksomt nærvær. I stedet for å forsøke å gripe eller fange motivet, slik vi ofte gjør på en vanemessig måte, kan vi stoppe opp og vente til motivet kommer til oss. Kanskje selve objektet vi har tenkt å fotografere, slik som en blomst, et fjell eller et ansikt, da blir mindre viktig, og at andre sider ved motivet fremheves. Det kan være lyset, fargene eller bevegelsen. Ved å la andre kvaliteter tre frem, kan vi få et mer spennende, personlig og ekte uttrykk i fotografiet.

Øvelse: Hvordan fotografere våren?

Kanskje er du ute i skogen, i en park, eller ved havet, og du ønsker å fotografere våren. 

- La denne intensjonen være i deg, gjerne som et spørsmål: Hvordan fotografere våren? Du trenger ikke å komme frem til noe svar; det viktigste er at intensjonen er der. 

- Sitt gjerne ned der du vil fotografere. La kropp og sinn lande. Legg merke til føttene mot bakken, kroppen som hviler mot tre-stammen eller steinen, hendene i fanget. Du kan gjerne lukke øynene for å slippe til andre sanseinntrykk som lyder, lukt, vinddraget mot huden. 

- La oppmerksomheten hvile i pusten, eller du kan la lydene i naturen rundt deg være et anker for oppmerksomheten.

- Åpen øynene dersom du har hatt de lukket, kjenn på kontakten med underlaget, kroppens stilling. Utvid deretter oppmerksomheten ut mot omgivelsene. 

- Vent på at motivet kommer til syne fremfor deg, til det du vil fotografere bekrefter ditt nærvær. Og du vil merke når du får denne bekreftelsen.

- Når du forlater motivet, gjør også det med oppmerksomhet, og gi en vennlig tanke til motivet som aksepterte din tilstedeværelse.


Hilde Brovold lot seg inspirere av kronikken, og vi gjengir med hennes tillatelse to flotte bilder hun tok: 

fullsizeoutput_9d.jpeg

 

fullsizeoutput_9a.jpeg